antigona. un recviem

După „Antigona” de Sofocle
Text: Thomas Köck
Regia: Florin Vidamski
Dramaturgie: Réka Dunkler
Scenovideo și Light design: Zsolt Bordos
Costume: Cristina Milea
Spațiu sonor: Alex Halka
Coregrafie: Edith Buttingsrud Pedersen
Manager proiect: Hunor Horvath
Producător delegat: Luminița Bîrsan
Șef producție: Alin Gavrilă
Regie tehnică: Ovidiu Coca
Lumini: Neluțu Macrea
Sunet: Radu Murar
Video: Claudiu Mihăilescu
Cabine: Jeni Moldovan
Recuzită: Ana Dumitru
Machiaj: Vlad Elena
Croitorie: Anca Vintilă, Camelia Banu
Mecanică: Ion Balea
Tâmplărie: Nicolae Munteanu
Merceolog: Ovidiu Fetean
Sound design: Alex Halka
Distribuție: Theodora Sandu, Fabiola Petri, Daniel Plier, Emőke Boldizsár, Yannick Becker, Benedikt Haefner, Johanna Adam, Gyan Ros Zimmermann, Anke Parusel, Ana Tiepac, Patrick Imbrescu, Eva Frățilă
Deși piesa lui Sofocle a fost scrisă acum 2500 de ani, personajul Antigonei continuă să sintetizeze câteva dintre cele mai delicate problematici ale contemporaneității. Simbol absolut al rezistenței, al luptei împotriva sistemului, dar și al empatiei și al sacrificiului pentru celălalt, iată că eroina tragică poposește pe scena Naționalului sibian într-o perioadă amenințată de iminența unui război.

Având la bază textul lui Thomas Köck, „antigona. un recviem“ pune într-o lumină crudă tensiunile sociale și politice ale momentului, pentru a ne oferi o radiografie a conflictelor interumane și, eventual, o formă de salvare colectivă. După ce pe malurile Tebei sunt descoperite cadavrele mai multor necunoscuți, spiritele se încing, pe măsură ce se divid în două tabere: pe de o parte se află Creon care refuză să-și asume responsabilitatea pentru niște morți care nu sunt „ai lui”; pe de altă parte, Antigona vrea să onoreze memoria nefericiților. Dar încrâncenarea tinerei va avea un preț.

Regizorul Florin Vidamski pune în balanță valorile unei societăți consumeriste, însă lipsite de repere morale, pentru a exprima, în cele din urmă, un manifest al devotamentului pentru umanitate. Publicul este invitat la un spectacol inteligent și nonconformist, o instalație teatrală imersivă, urcând pe scenă, alături de personaje, pentru o experiență senzorială totală.

Florin Vidamski a absolvit în 1999 cursurile Facultății de Teatru și Televiziune (specializarea Arta Actorului) din cadrul Universității Babeș-Bolyai Cluj-Napoca, obținând titlul de Doctor în cadrul Universității de Teatru și Film I.L. Caragiale București, cu o teză despre Metoda David Esrig. În perioada 1999-2015 colaborează cu mai multe teatre românești și din afara țării: Teatrul Național Târgu Mureș, Teatrul National Lucian Blaga Cluj Napoca, Teatrul „Andrei Mureșanu” Sfântu Gheorghe, Teatrul ATHANOR Passau, Teatrul Municipal Baia Mare și Teatrul Sala Mică Cluj-Napoca. A activat între 2007 și 2009 ca manager al Teatrului „Andrei Mureșanu” Sfântu Gheorghe, pentru ca, din 2010, să se stabilească în Germania, unde este profesor la Academia de Teatru și Film Athanor Passau. De-a lungul activității sale, a susținut mai multe masterclass-uri de actorie și a participat la numeroase festivaluri de artele spectacolului din România, Ungaria, Finlanda, Cehia, Elveția, Republica Moldova și Portugalia. În cei 25 de ani de carieră, Florin Vidamski a fost recompensat în cadrul mai multor competiții atât ca actor, cât și ca regizor. În 2022, spectacolul Hoții, după F. Schiller, creat pentru Teatrul „Tomcsa Sandor” Odorheiu Secuiesc, a fost nominalizat la secțiunea Cel mai bun spectacol.

Zsolt Bordos este un artist maghiar născut la Brașov în anul 1977. A studiat la Academia de Arte din Budapesta și MediaLab UIAH (Universitatea de Artă și Design) din Helsinki. A început să lucreze cu proiectoare video in anul 2000. Prin animațiile sale 3D vj-ing (2000-2004), proiecțiile experimentale (2005-2006) și lucrările 3d mapping (2007- prezent), este recunoscut drept unul dintre pionierii genului 3d mapping. În anul 2014 a devenit membru al Societății Internaționale Kepes, și-a prezentat lucrările în peste 40 țări. A participat la numeroase expoziții și festivaluri de artă, inclusiv Mapping Festival Geneva, Glow Eindhoven, Signal Prague, Lux Helsinki, Ars Electronica Linz, ZKM Karslruhe, Adelaide Festival of Arts – unde s-a întâlnit și s-a împrietenit cu artistul video Bill Viola. Din 2015, Bordos se concentrează pe proiecte de artă solo, proiecții arhitecturale, obiecte, instalații 3d mapping, expoziții de artă și proiecții de decor pentru teatru și operă, ca Semperoper Dresden, Tchaikovsky Concert Hall Moscow sau Barbican Centre London. În 2019, instalația sa numită Umbra Triplicata a fost achiziționată de ZKM (Zentrum für Kunst und Media, Karlsruhe), devenind parte a prestigioasei colecții permanente. În 2020, a co-fondat și a devenit președintele asociației LIGHTHOUSE, o asociație a artiștilor din Ungaria: lighthouse.art. În aceeași perioadă a fondat ALO - Art of Light Organization / artoflight.org. Din 2021, predă la MOME - Moholy University of Art and Design din Budapesta, unde a înființat un Curs de Light Art.

Réka Dunkler este dramaturg, profesor, organizator cultural, bibliotecar și editor. A studiat teatrologie la Universitatea Babeș-Bolyai, comunicare și PR la Universitatea Sapientia și biblioteconomie la Iași. A lucrat pentru Teatrul Maghiar de Stat Csiky Gergely din Timișoara și pentru Teatrul Tomcsa Sándor din Odorheiu Secuiesc în calitate de consilier artistic. Este membru fondator la Othernessproject și redactor al revistei de teatru SPATIU DE JOC (Játéktér). A lucrat ca dramaturg la mai multe producții teatrale premiate și a fost co-organizator și colaborator al unor ateliere și festivaluri de teatru naționale și internaționale în România.

Traducerea în română a textului a fost realizată de Ioana Moldovan și Sarah Orlandea, studente la Secția Germană a Facultății de Litere și Arte din Sibiu

Durata estimativă:1h 30min
Data premierei:02-12-2022
Secțiagermană
Traducere:Spectacol prezentat în limba germană, cu traducere în limba română

SUGESTII SIMILARE